Powered By Blogger

Tuesday, May 18, 2010

Tips Menjimatkan Air

hari ni aku tergerak nak ceritakan pasal tips menjimatkan air. mungkin disebabkan teruja dengan masalah air yang melanggar hostel nih. xde air memang susah, nak study susah, nak mandi susah, nak buang air lagi susah sebabnya air xde. hatta nak minum pon susah. memang susah dan menyusahkan masalah ini. ternampak rantaiannya disitu. ok cukup2 lah merepek tu. kita pergi ke isi pentingnya pulak.





1. mandi dengan bijak.

jangan mandi secara tidak bijak. 3 minit dengan curahan air sederhana kuat sudah cukup untuk mandi sebenarnya. tetapi nafsu untuk mandi dan mungkin ada aktiviti lain didalam bilik mandi menjadikan unjuran masa mandi semakain panjang sehingga melangkau 15 ke 20 minit. tidakkah itu suatu yang merugikan.

2. kurangkan mandi wajib

seperti yang diketahui, mandi wajib memerlukan kesempurnaan tidak seperti kebanyakan mandi-mandi sunat yang ada dipasaran. secara teknikalnya mandi wajib memerlukan air yang lebih banyak supaya kita yakin dan mandi tanpa was-was. dan sesungguhnya was-was itu datangnya dari syaitan.

3. jangan biarkan air mengalir dan tidak digunakan

contohnya semasa mencuci muka di tandas, air sinki dibiarkan mengalir tanpa digunakan. tidakkah ini dinamakan pembaziran. sesungguhnya membazir itu amalan syaitan kan. apakah kita rela menjadi pengamnal-pengamal amalan syaitan dalam aspek pembaziran air ini?? sila jawab dengan berfikir semasak-masaknya

hatta semasa mengambil wudhuk sekalipun, kita tidak dibenarkan membazir. dan islam itu sentiasa menjadi agama yang syumul dalam setiap aspek kehidupan.syukur atas nikmat islam dan iman ini..

4.point dah xde. aku simpan lak nak post dikemudian hari..

kesimpulannya jangan selalu sangat buang air.. berjimat-jimatlah untuk kemudian hari.

-karipap.pusing-

7 ayat-ayat gersang:

"xtvt2 lain dblik air????" contahnye???

hahaha... xleh gtau.. a bit cencored

mcm mana dgn car washing kat mktab?motor pn sama?

apa pndapt sodara?

car washing kalu yg duk area t'ganu n klntan tuh wash kt umah je....x gitu karipap???

budak kelantan terengganu basuh keta ke?? mustahil la

wow dats such damn statemnt