Kejohanan Olahraga tahunan 2011

Air Horn!!

Percutian Di Pantai Penarek

Ramai juagk yang datang.. bakar ayam, bakar sosej, kite bakor je!!.. :P

MY Ride

83's Corolla

Lata Belatan Labour Day 2011

Job Stop Jump Swim Drown VolleyBall Lunch Sleep

This is default featured post 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Friday, July 24, 2009

Pagi Jumaat Yang Hening

Telah diwar-warkan dengan begitu banyak sekali akan kelebihan hari jumaat itu, maka hari jumaat itu merupakan penghulu segala hari. maka beruntunglah pada sesiapa yang bercuti pada hari ini kerana mendapat peluang untuk beribadat kepada Allah setelah berada dalam kesibukan duniawi di hari-hari sebelumnya dan bersibuklah dengan urusan akhirat pada hari jumaat ini.

antara amalan sunat pada hari jumaat

Pada subuh hari Jumaat, maka setiap muslim digalakkan mandi, kemudian memakai pakaian yang berwarna putih kerana pakaian putih lebih disukai Allah. Pakailah minyak wangi yang diharuskan dan berhiaslah dengan memotong rambut, mencukur kumis, memotong kuku dan menggosok gigi.

Sabda Rasulullah SAW: " Sesiapa yang masuk dahulu ke dalam masjid pada hari Jumaat untuk sembahyang Jumaat, maka seolah-olah dia sudah berkorban dengan seekor unta dan orang yang masuk pada waktu yang kedua berkorban dengan seekor lembu dan yang masuk pada waktu ketiga maka seolah-olah dia berkorban dengan seekor kambing dan siapa yang masuk ke masjid pada waktu keempat maka seolah-olah ia berkorban dengan seekor ayam, dan orang yang masuk waktu kelima maka seolah-olah dia berkorban dengan sebutir telor. Maka apabila naik imam ke atas mimbar ditutupnya buku catatan dan diletakanlah pena oleh malaikat dan mereka berkumpul dekat mimbar mendengar khutbah"

Antara Fadhilat Hari Jumaat


walaupun banyak lagi fadhilat hari jumaat, aku letak skit je la k.

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.

“Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).

“Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tirmizi).

Tuesday, July 21, 2009

Bila Diri Disayangi

Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentara
Bermulanya siang berakhir malam ku
Tak akan ku jemu menyebut namamu

Tiada batasan waktu
Tiada tempat mu tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba, keikhlasan doa, keagungan
Kasih merubah takdir

Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namamu, terasa diriku
Kembali dipandu

Engkau pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang mu
Ku berserah diri

pada aku, lagu ni merupakan lagu yang amat baik kerana menerapkan unsur-unsur ketuhanan. kiranya kalo karoke lagu ni adalah sikit2 insap tu. x gitu. kalau x insap pon ada gak la terdetik di hati tu kan.

mungkinkah ini yang dikatakan karya puitis penyubur jiwa. ahe.

Not 50 Yang Aneh

semalam dok tengah cocoh (kelantan ckp ni) duit kat bank, terkeluaq pulak not 50 yang agak aneh pada pandangan aku. igtkan duit rupiah mana la sesat dalam atm tu. rupanya dwet RM50 baru la plak. memang abis la aku jaja kat orang yang aku ada duit 50 baru.

tp sebenaqnya aku pon x pasti gak duit tu bru ataupun aku je yg baru dapat. aheh. tp x kira la, yang penting aku sorg je ada buat masa ni. ahehehe. disebabkan oleh kebaruan duit aku tu, aku pon x jadi la nak bayaq utang dol ngan utang orang2 lain.. hahahaha mintap maap ye dol.

p/s gambaq duit tu nnt la aku masukkan, disebabkan internet yang agak lemau jadi aku malas nak menyabarkan diri upload gambar masuk blog. ahe. chow...

Monday, July 20, 2009

how To extend battery life


Battery life is a big problem for handset. how expensive your phone, it will have this problem too. today's smart phone require more energy than phones 10 years ago. it is because there are so many applications bring by the smart phone.

the most important thing here is we must use them wisely and with more care. here are a few tips to extend your phone battery life.

Turn off blue tooth

disable tones and vibrating alert

lower the brightness of your screen

setting the power saver time-out and light time-out to lower values

switch off application when you don't need it

turn off if you are not using your phone

avoid from playing games

each battery has their limited rate about how many times the battery can be recharge.

Thursday, July 16, 2009

Apakah Masalah Paling Kerap Menghantui Notebook

notebook adalah perkataan terjemahan daripada perkataan melayu yang bermaksud buku nota. apakan daya setelah di inggeriskan perkataan itu, ia bertukar menjadi komputer riba.. ????

ini dia 11 (sebelas) perkara yang menghantui notebook. walaupun dalam english, tp senang je nak paham.

1. Overheating

symptom : computer crashes, freezes

solution : clean out air vent, put filtered material over the anhilation vent, or update BIOS

2. Slow Hard Drive

symptom : Exessive program load times, slow file transfer

solution :Disk Defragmentation

3. Battery Won't Hold a Charge
symptom : Your notebook runs only a few minutes when unplugged

solution :Battery replacement

4. Need More memory

symptom : Sluggish performance when using multiple application


solution : Upgrade RAM, try a ReadyBost-enabled Usb Drive


5. Hard Drive Failure

symptom : loud clicking sound whenever computer accesses data from the hard drive

solution : Online backup sites, replace hard drive

6. Bad Keyboard
symptom : Missing or loose Keys

solution : Replace keyboard

7. Can't Connect To a Wireless Network
symptom : No internet connection, frequent time-outs while web browsing

solution :make sure wireless is turned on, smarter software tools, make sure router is broadcasting network name (SSID)

8. Stuck Pixels
symptom : Green or red dots on notebooks screen

solution :massage away dead pixels

9. System crash
symptom : Notebook won't Boot up

solution : remove the hard drive and place into an external enclosire, run checkdisk.

10. Virus Or Spyware Infestation
symptom : excessive pop ups, slow downloads

solution : install antispyware program, use free virus scan

11. Outdated Video Drivers
symptom : Garbled or distorted video

solution : Download the latest drivers.