Kejohanan Olahraga tahunan 2011

Air Horn!!

Percutian Di Pantai Penarek

Ramai juagk yang datang.. bakar ayam, bakar sosej, kite bakor je!!.. :P

MY Ride

83's Corolla

Lata Belatan Labour Day 2011

Job Stop Jump Swim Drown VolleyBall Lunch Sleep

This is default featured post 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Sunday, March 29, 2009

Taklimat BIG (Bina Insan Guru) kat bukit besi

petang ade taklimat BIG lak. erm 1.30 bai, time tido tu.. huhu
tp x pe la bnde ni baik gak. kalo x de taklimat paham2 je la ape yg jadi.. x terurus la . haha
maybe encik zaid yg bagi taklimat tu nanti.. herm..

bukit besi tu mcm best je.. semalam aku bru je lalu bukit besi.. 
xpe2.. harap2 program ni berjaya dilalui dengan cemerlang..
insyaallah..

Thursday, March 26, 2009

mansuhkan PPSMI

Bahasa Jiwa Bangsa, adakah anda setuju jika saya katakan:

Bahasa Melayu Jiwa Bangsa Melayu, Bahasa Inggeris Jiwa Bangsa Inggeris.....dsb

Saya tidak menafikan kepentingan PPSMI, tetapi mari kita renungkan sejenak beberapa persoalan:


*Andai PPSMI mahu diteruskan dengan alasan "tidak bnyak buku rujukan Sains & Matematik dlm BM", apakah buku2 Sains dan Matematik akan bertambah dengan perlaksanaan PPSMI?

*Atau yg semakin brtmbah adalah buku yg ditulis penulis Melayu di dlm BI? dalam erti kata lain kitalah bangsa yg mengurangkan buku bahasa ibundanya sendiri & menolong bangsa penjajah terus menghasilkan rujukan di dlm BI?

*Dlm erti kata lain juga, kitalah bangsa yg akn tlg menambahkan carta penjualan buku2, surat-khabar2, majalah BI krna ibubapa bangsa Melayu akn membelikan atau mengerah anak2 mrka utk membaca bhn rujukan BI yg amat penting?

*Dlm eri kata lain lagi, maka akan terbunuhlah karya2 penulis2 dlm BM?
Dlm erti kata lain lagi, terkorbanlah industri penulisan BM sepert matinya suratkhabar Jawi?

*Dlm erti kata lain lagi, maka smkin byklah pejuang2 BI berwajah Melayu sepertimana pembaca berita BM tetapi berambut perang?

*Apa salahnya BM yg dipelajari dlm Sains & Matematik selama setengah abad merdeka hingga lahirnya ramai professional2 Melayu dlm kedua2 bidang ini?

*Mereka juga pandai BI. Tahu kenapa? Kerana pengajaran "subjek Bahasa Inggeris" sudah cukup tanpa perlu digunakan dlm S&M.

*Tidak cukupkah selama ini, kita belajar subjek bahasa "Bahasa Inggeris" utk mendalami ilmu mereka?

*Seolah2 hari ini kita ditekankan utk bercakap BI dlm "grammar" yg betul? Perlukah semua ini?Cukup shj rasanya kalau kita faham & boleh berkomunikasi dlm BI bukan?

Satu peringatan yg sy sgt2 mahu tekankan:

Sekalipun PPSMI mahu dimansuhkan, anak bangsa tetap kena belajar subjek BI, mereka tetap faham BI, boleh membaca bahan rujukan BI, bercakap dlm BI, melihat filem BI, menterjemah BI ke BM, dsb.

Namun, di dlm memperkasa BM, industri penterjemahan negara juga wajib diperkasakan, dan inilah tugas Bangsa Melayu kerana ini bahasa jiwa bangsa kita. MUSTAHIL, org barat pula yg nak buat buku dlm BM sebab ini bukan bahasa mrk. Kitalah pemiliknya.

Ingat, "MEMANSUHKAN PPSMI BUKAN BERERTI MEMANSUHKAN BAHASA INGGERIS"

http://idhamlim.blogspot.com/2009/03/memansuhkan-ppsmi-bukan-bererti.html

aku rase btol gak ape yg brade kat atas ni ckp... bukan ape..
 masalah skrg bukan penguasaan english budak2 skolah yang x bgus. tp budak2 x dapat nak menguasai math ngan sains dalam bi...

rse aku mse skolah dulu cikgu aku berhempas pulas da ngjar aku BI haha.. tq teacher Mary. hahah
 lagi satu, budak2 skolah ni sebelas (11) tahun dok kne lanyak ngan subjek bahasa inggeris.. x kan x pandai2 lagi.. ahe.

kira da ckup la tu blajo bhse inggeris. lagipun ape salahnye kite kembangkan teknologi gunakan bahasa ibunda..
bahasa melayu ok pe.. ok kan..
dah tu ape ade hal...

cuma  ade 2-3 aspek yang pihak kerajaan dan dewan bahasa pustaka perlu perkasakan.

tahniah kepada GMP.. aku sokong dri belakang je..
dok depan orang kte ape lak nnti... ahaksss



Wednesday, March 25, 2009

SBE in malacca SK BUKIT TEMBAKAU

isk...
aku igtkan sbe ni dok melancong je.. ropenye byk gak kje die ek..
naseb bek pentadbiran die ok..
time kasih encik Baiman b. Buamin, Encik Abdul Razak, En. Yasak, Cikgu Budiman, Ustazah Mariam dan lain2... 
pastu ade plak awek dua orang kek sini ha.. lawa lak tu.
sorang nme nurul Asyikin budak kampung si loko and sorang lagi lak budak perlis name nurhazrin.
aduhai...... 
tengah dok sembang2 ni lawa lak budak sorang ni.. tp apsal la ko ni sembang cam kelam-kabut je erk..mari kita lihat sapa yg kena.. wkawkakwkawkawa.

erm.. ni da masuk ari ketiga da. 2 ari lepas x dan lak nak tulis ape2.. ahe. ari ni bru sempat tulis.
semalam ade je kje ustaz khairul bagi.. ngajo selawat la, usha2 klas die jap la.. hahhaaha.

weh.. esok2 lak la aku sembang, nak tulis pasal politik lak pas ni. wkawkawakwakwkaw